
У сучасних умовах пріоритетом багатьох країн є підвищення сільськогосподарського виробництва. Одним із найважливіших інструментів для ефективного використання земель, підвищення врожайності та продуктивності є аграрна консолідація земель — процес об'єднання роздроблених, нераціонально розміщених та малопродуктивних ділянок у великі, придатні до ефективного обробітку поля.
Про те, як саме відбувається цей процес у Туреччині, які права мають землевласники, як діяти у разі незгоди з рішеннями, і які переваги має така реформа, розповів начальник Департаменту консолідації земель та розвитку внутрішньогосподарських територій Генерального управління Державних водних ресурсів Міністерства сільського та лісового господарства Туреччини Сінан Демірбаш.
Що таке аграрна консолідація?
Це процес об'єднання земельних ділянок, які втратили економічну доцільність через надмірну фрагментацію, у більш раціональні за формою і розмірами масиви згідно з принципами сучасного землекористування. Мета держави — зменшити витрати на працю, паливо, транспорт, забезпечити зростання доходів сільгоспвиробників і покращити умови життя в сільській місцевості. Це — аналог містобудівної реформи, але в аграрній сфері.
У більшості європейських країн перший етап консолідації земель уже завершено, тепер здійснюються другий і третій етапи. У Туреччині більшу частину першого етапу завершено, і тривають роботи з його повного завершення.
Як проходить процес?
Ініціаторами можуть виступати як місцеві громади (сільські голови, землевласники), так і Державне управління водних ресурсів (ДСІ), якщо в регіоні заплановано зрошувальні проєкти. На першому етапі створюється комісія за участі сільського голови, землевласників і представників місцевої адміністрації, яка оцінює доцільність проведення проєкту.
Після збору усіх кадастрових та геодезичних даних, вивчення структури сіл, наявності інфраструктури та розробки техніко-економічного обґрунтування, документи подаються на затвердження до Президента. Після схвалення — оголошується тендер, а переможці (приватні підрядники) здійснюють топографічну зйомку, інвентаризацію будівель та інженерних мереж.
Кожен землевласник має право на особисту зустріч, під час якої записуються три бажані варіанти нової земельної ділянки. Після цього розробляється первинний, а з урахуванням зауважень — другий, іноді третій і четвертий варіанти плану парцелізації. Останній, остаточний варіант передається до Кадастрової служби для внесення до державного реєстру.
Як оцінюють якість земель?
У процесі враховуються такі критерії:
- родючість ґрунту (60 балів),
- відстань до дороги (15),
- наближеність до житлової зони (10),
- оцінка комісії (15).
Залежно від оцінки, кожен землевласник отримує еквівалентну за цінністю ділянку — якщо нова земля менш родюча, площа компенсується.
Можливість оскарження та юридичний супровід
На кожному етапі проєкту власники можуть подавати скарги до Регіональних або Центрального управлінь ДСІ, а також звертатися до суду. Крім того, усі плани публікуються не лише в селах, а й через систему e-Devlet (державний онлайн-портал).
Обмеження на операції із землею
Після офіційного оголошення території як такої, що підлягає консолідації, будь-які операції з нею — купівля-продаж, застава, будівництво — можливі лише за погодженням із ДСІ. Винятки — державні інвестиційні програми (TKDK, IPARD), які сприяють розвитку сільського господарства.
Які переваги для фермерів?
- зменшення кількості дрібних, незручних ділянок;
- покращення доступу до води та доріг;
- зменшення витрат на транспорт, паливо, час;
- підвищення продуктивності землеробства;
- спрощення зрошення та агротехнічних робіт;
- покращення умов для застосування сучасної техніки;
- врегулювання спадкових та майнових спорів.
Переваги для держави:
- економія до 40% витрат на зрошення та інфраструктуру;
- зменшення потреби в примусовому викупі землі для державних потреб;
- оновлення кадастрових даних;
- боротьба з несанкціонованим використанням земель;
- зниження викидів парникових газів через зменшення енергоспоживання.
Який обсяг уже виконано?
З 14,3 млн гектарів потенційно придатних до консолідації земель, на 7,36 млн га роботи вже завершено, на понад 2,2 млн га — тривають, а до кінця 2028 року планується завершити роботи ще на 4,8 млн га.